Ashtanga Joga

Czas trwania zajęć: 90 min

Zapytaj o zajęcia

Masz pytania lub wątpliwości czy zajęcia są dla Ciebie?
Napisz, chętnie udzielimy informacji.





Imię (wymagane)

Adres email (wymagane)

Treść wiadomości

Opis zajęć

Ashtanga joga – to system praktyki jogi, którego twórcą jest Sri K. Pattabhi Jois. Podstawą praktyki jest płynne wykonywanie asan według stałej sekwencji i koordynacja każdego ruchu z oddechem. Pozostawanie w asanach przez czas nie dłuższy niż kilka oddechów powoduje, że jest to trochę bardziej dynamiczna odmiana, w porównaniu do innych form praktyki jogi.

Szkoła ashtanga jogi powstała w mieście Mysore, w południowych Indiach i istnieje tam do dziś.  Dzięki temu, że Pattabhi Jois zdecydował się na a nauczanie również ludzi z Zachodu, to właśnie ashtanga stała się dostępna dla zachodniej cywilizacji i obecnie jest jednym z najpopularniejszych systemów praktyki jogi na świecie.

Unikalność systemu ashtanga jogi polega na pracy własnej. Każdy uczeń zapamiętuje daną sekwencję i wykonuje ja samodzielnie, w rytmie swojego oddechu. Innymi słowy, praktykując w tym systemie dostajesz narzędzie do samodzielnego rozwoju.

Całość zespolona jest za pomocą oddechu udżdżaji. Charakteryzuje się on dźwiękiem  tworzonym w gardle. Oddech ma generować energię, rozgrzewać ciało, przez to pomagać w praktyce. W jednej asanie standardowo wykonuje się pięć oddechów.

Oprócz oddechu cechą charakterystyczną praktyki astanga jogi są tak zwane bandhy (zawory energetyczne) oraz punkty skupienia wzroku, czyli driszti. Unieruchamiając wzrok unieruchamiany umysł. To jest dodatkowy punkt skupienia świadomości. Najbardziej popularne są dwa punkty: czubek nosa lub „trzecie oko". W niektórych pozycjach patrzymy na dłoń, stopę albo w bok, do góry. Przez to praktyka jest jeszcze trudniejsza, bo jest to dodatkowy punkt skupienia uwagi. Próbujemy zająć umysł ze wszystkich stron. Z jednej strony jest asana, konkretne ustawienie ciała, z drugiej strony - sekwencja, przestrzeganie kolejności. Potem jest oddech, bandhy i punkty skupienia wzroku. W rezultacie zostaje bardzo mało miejsca do myślenia, bo zaczynamy uciekać myślami, któryś z tych elementów się gubi. Ta forma jogi uczy bycia „tu i teraz".